miercuri, 11 ianuarie 2017

NOSTALGII PE GER

        De Ignat e ziua mea și se obișnuiește să se taie porcul. Asta inseamnă că se poate sărbători de doua ori  fiindcă musafirii nu ai cum să-i  inviti exact pe data respectivă din cauză de animal.
 Lucrurile stăteau cam așa în acea zi  : tradiționalul animal sacrificat era pus pe mese să se răcească carnea, urmând să fie pregătite toate cele ce trebuiesc. La insistențele noastre, soacra prietenei pe care o ajutam, se retrăsese în casă să facă focul, lasându-ne pe noi, cele trei vajnice gospodine, să preparăm totul. Carnea pentru pomana porcului deja sfârâia în ceaun iar mămăliga, bolborosea și ea in legea ei.
   Pentru ca munca să se desfașoare în condiții optime în gerul de afară, bărbații au fiert țuica ca in Dobrogea, cu piper, cuișoare și multă plăcere. Ce face omul când dă de caldură, mâncare bună și o licoare fierbinte, dătătoare de veselie? Se inmoaie? Nuuuu... pune muzica și se distrează. 
   In bucataria de vară, era atat de bine. Se incălzise binisor de la focul din soba care facea oalele să salte. Geamurile se aburiseră( și nu doar ele) tocmai bine sa fim in sigurantă de ochi indiscreti. 
     Eram sigure ca mama soacră  privește din casă în curte, cu nasul lipit de geam, îngrijorata  de treaba lăsata baltă, inchipuindu-și cam ce fel de activități prestăm noi acolo neindraznind, din prea mult bun simț sau cu tresăriri de tinerețe, să vina la noi.
     Intr-un timp, într-o pauză de muzică, am auzit ceva zgomot pe afară și am scos nasul prin ușa deschisă, exact cât trebuie.  I-am mulțumit foarte politicos doamnei, fiindca a alungat câinele care dădea tărcoale meselor cu carne. Nu stiu precis daca mi-a raspuns sau ce, fiindcă am închis rapid ușa, asigurand-o ca totu-i sub control.
   La un moment dat am incins și un joc de carți , intrerupt  la scurt timp de partea feminină, fiindca băieții trișau.
     Eram la vărsta cănd responsabilitățile se buluceau spre noi, cănd zilele abia ne ajungeau să facem căte aveam de făcut, cănd ne culcam frânți, în miez de noapte, cu gânduri și planuri ce nu încetau să ne involbureze somnul.
 Am fost peste ani in vacante programate și am vizitat locuri deosebite, la petreceri pe tocuri și  rochie eleganta, cu siguranta am avut multe intamplari frumoase de-a lungul anilor de care imi amintesc vag.Dar nimic nu mi-a ramas mai viu si drag, ca acel episod petrecut împreuna cu prietenii mei dragi.
  Gerul de afară mi-a stârnit nostalgii și un gând către niște oameni, păstrați  mereu în suflet.


                                                                                    Mirela Dogaru
                                                                             Cluj- 11 ianuarie 2017

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă te regăseşti printre răndurile acestea, dacă cuvintele mele te-au făcut să-ţi reconsideri puţin valorile, dacă eşti de acord cu mine că fericirea o putem găsi şi în lucrurile mărunte sau dacă, pur şi simplu ţi-a plăcut cum am scris, lasă un semn de trecere.